După The Skin I live In, thriller-ul psihologic prin care cu siguranță a reușit să incomodeze mulți spectatori, Almodovar continuă să meargă pe nisipuri mișcătoare cu Los amantes pasajeros / Amantii pasageri (titlu tradus în engleză I’m so excited, după melodia formației Pointer Sisters), o comedie extravagantă pe care, probabil, fanii ultimelor filme semnate de regizorul spaniol nu o vor găsi prea ușor de digerat.
Almodovar a ales un scenariu deja tocit de action hollywoodian pe care să îl trateze oricum altfel decât serios (ni se specifică încă de la început că filmul este în întregime ficțiune și fantezie), pe baza căruia construiește o poveste suprarealistă și hiper-sexualizată despre pasagerii clasei business ai unui avion cu defecțiuni tehnice, a căror soartă este, și la propriu și la figurat, în aer. Acest spațiu nedeterminat în care personajele sunt plasate îi oferă regizorului libertatea de a le scoate pe acestea din viața lor de zi cu zi și de a le exploata fricile și dorințele. De asemenea, avionul care se plimbă în cercuri deasupra orașului Toledo, fără nicio direcție concretă, în așteptarea pregătirii unei piste pentru o aterizare de urgență, poate fi ușor interpretat ca fiind o metaforă a precarei situațiii economice și politice a Spaniei din acest moment.
Totuși, încă din primele minute ale filmului, care debutează cu o scenă în care sunt aduși împreună cei doi actori-fetiș ai lui Almodovar, Antonio Banderas și Penelope Cruz, aerul se umple de un intens ridicol al situației la care regizorul nu mai renunță până la finalul peliculei. Desigur, exagerările sunt voite, personajele alese fiind toate niște arhetipuri caricaturizate care, pe măsură ce teama de moarte se intensifică și nivelul de alcoolemie din sânge crește, încep să ne dezvăluie toate secretele lor murdare. Pe scurt, veți savura nouăzeci de minute îmbibate în Agua de Valencia, mescalină, confesiuni picante, isterie, sex și dans.
În toată această atmosferă haotică, în care regulile și moralitatea nu își pot găsi niciun loc, Almodovar nu ne lipsește de problematicele motive recurente din filmografia sa: violul și personajele cu sexualitate confuză, pe care le regăsim în Habla con ella, The skin I live in, Kika și La mala education. Totuși, față de felul în care aceste probleme sunt abordate în filmele sale anterioare, în Los Amantes Pasajeros ele par fade și lipsite de substrat.
Amantii pasageri, prima comedie pură după Women on the Verge of a Breakdown, a fost primită cu entuziasm hohotitor de publicul bucureștean, care i-a îmbrățișat rapid glumele puerile cu iz telenovelist care, din păcate, datorită frecvenței și repetabilitatății tematice, încadrează cu ușurință filmul în zona de kitsch entertainment. Consumatorii de comedii vor găsi în acest film doza perfectă de divertisment, consumatorilor de Almodovar le-aș recomanda vizionarea peliculei după o vizită făcută în prealabil barului unui pub.
Click pe foto pentru marire
Credit foto: Independenta Film