Instalatii, performance, actionism, fotografii, video, afis - toate aceste forme de manifestare artistica se regasesc in expozitia subREAL Retrospect, prezentata de Muzeul National de Arta Contemporana pana pe 21 octombrie 2012.
Expozitia cuprinde o varietate de lucrari conceptuale pe care grupul subREAL (Calin Dan, Iosif Kiraly, Dan Mihaltianu) le-a realizat din vara anului 1990 - moment in care s-a infiintat acest grup, pana astazi.
Acest eveniment este un bun prilej pentru a vedea traiectoria si evolutia artei din Romania dupa anul 1989. Grupul subREAL apare intr-o perioada de tranzitie, in care ne aflam cu un picior in trecutul comunist si cu celalalt picior in viitor. Noi obiceiuri se alatura vechilor mentalitati, se produc schimbari economice, sistemul politic se modifica drastic prin trecerea de la comunism la democratie, dar raman vizibile tarele sistemului totalitar.
Dar cu arta ce se intampla? Raspunsul il ofera chiar expozitia subREAL Retrospect, care marcheaza incercarea celor trei artisti de a „exorciza reziduurile deceniilor de opresiune comunista”. Grupul s-a apropiat cu ironie de falsele valori sociale si estetice promovate in perioada comunista si s-a apropiat de discursul artei occidentale.
Totusi, nici Occidentul - in special prin intermediul presei - nu a fost crutat, fiind supus criticilor grupului pentru cliseele pe care le folosea cu referire la Romania anilor ’90. Seria Draculaland (1993-1995) reprezinta un exemplu graitor in acest sens.
Expozitia subREAL Retrospect descrie melanjul a doua lumi, Romania comunista si postcomunista. De aceea, am putea sa o privim si ca pe o inedita lectie de istorie, pe care manualele scolare nu au spus-o niciodata. Este istoria spusa de trei artisti care au trait tranzitia din anii ’90 si pe care au transpus-o in arta.